eBay – reklamace zboží, vrácení zboží

Někteří lidé se při nakupování zboží přes internet a zvláště při nakupování přes internet z ciziny obávají, že v případě jakýchkoli problémů bude složité domáhat se svých práv na reklamaci a vrácení peněz. To ale v případě eBay nehrozí. Vše garantuje tak zvaná ochranná lhůta eBay, kterou může využít v případě, že vám vaše zboží nebylo doručeno během předpokládaného termíny doručení nebo v případě, že doručené zboží neodpovídá popisu, tedy například je poškozené, nebo dorazilo zboží zcela jiné, než jsme si objednali.

Celý systém reklamace je navíc velmi jednoduchý a intuitivní, nemusíte se tedy obávat ani žádných technických problémů či přílišné časové náročnosti.

Ochranná lhůta eBay

Tímto termínem se nazývá doba třiceti dní, kterou máte na otevření případného sporu s prodejcem. V případě nedoručení zásilky se jedná se o třicet dní od předpokládaného termínu doručení zboží, v případě reklamace se jedná o třicet dní od dodání zboží. Na vyřešení sporu pak máte k dispozici dalších třicet dní od jeho otevření a během této lhůty navíc můžete v případě dalších problémů, například pokud s vámi prodejce nekomunikuje, požádat eBay, aby do tohoto sporu vstoupil.

Jak reklamovat zboží?

Pokud se stane, že vám dorazí zboží, které je poškozené nebo neodpovídá popisu zboží, které jste objednali, či v případě, že vám dorazilo zboží zcela jiné, prostřednictvím „Purchase history“ ve vašem účtu kliknete na ikonku s nápisem „Return this item“ a následně řiďte se dalšími instrukcemi, které většinou záleží na dohodě a záručních podmínkách konkrétního prodejce, se kterými je dobré se seznámit vždy ještě před objednáním zboží. I z tohoto důvodu se doporučuje přečíst si recenze konkrétního prodejce, může vám to usnadnit případné problémy. Do vaší žádosti je kromě zaškrtání políček, které popisují, z jakého důvodu zboží vracíte, vhodné vždy napsat prodejci i krátkou doplňující zprávu a připojit fotografie poškozeného či jinak neodpovídajícího zboží. Po otevření sporu má prodejce tři dny na to, aby vám odpověděl. Pokud vás během těchto tří dní nekontaktuje, můžete požádat eBay, aby do vašeho sporu s prodejcem vstoupil. Učiníte tak jednoduše prostřednictvím ikonky „Ask us to step in and help“, kterou u vašeho požadavku vidíte.

Co dělat, pokud jste nechali propadnout ochrannou lhůtu?

Pokud jste z nějakých důvodů nestihli spor otevřít v rámci třicetidenní ochranné lhůty, existuje ještě jedna možnost, tedy v případě, že jste své zboží platili prostřednictvím služby PayPal. Můžete totiž spor otevřít přímo v PayPal, který má na otevření sporu lhůtu šestinásobně delší, tedy sto osmdesát dní od zaplacení zboží. Mějte však na paměti, neotevírat spor v eBay zároveň se sporem v PayPal, je to totiž v rozporu s podmínkami nakupování přes eBay a mohlo by to mít negativní vliv na výsledek vaší případné reklamace.